O nas
Górski Uniwersytet Ludowy powstał w 2018 roku z inicjatywy Fundacji Braci Golec.
Już od początku swojej działalności opierał się na trzech kluczowych filarach: „Instruktorzy”, „Podopieczni i absolwenci” oraz „Rodzice i wolontariusze”.
Każdy z tych pionów odgrywał istotną rolę w budowaniu tej wyjątkowej przestrzeni, której celem było popularyzowanie muzyki ludowej i kultury Beskidu Żywieckiego.



Pion „Instruktorzy”
Na początku w ramach Górskiego Uniwersytetu Ludowego działało trzynastu instruktorów, a projekt nieustannie otwarty był na nowych pasjonatów, którzy chcieli dzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami. Aby zapewnić jak najwyższą jakość nauczania, organizowane były warsztaty doskonalące, koncentrujące się na rozwoju umiejętności komunikacyjnych, pracy zespołowej oraz kompetencji interpersonalnych. Ponadto, instruktorzy regularnie spotykali się na śniadaniach branżowych, które stanowiły doskonałą okazję nie tylko do omówienia bieżących spraw, ale również do wymiany doświadczeń, inspirowania się nawzajem i budowania silnych więzi. Spotkania te dawały przestrzeń, w której młodsze pokolenia czerpały wiedzę od starszych, a ci z kolei uczyli się od nowych uczestników projektu.
Pion „Podopieczni i absolwenci”
Pion „Podopieczni i absolwenci” odgrywał kluczową rolę w działalności Górskiego Uniwersytetu Ludowego, oferując młodym ludziom możliwość nauki gry na instrumentach oraz śpiewu w tradycji Beskidu Żywieckiego.
W ramach tego pionu powstały specjalne klasy: „Klasa Mistrzowska” oraz „Klasa Absolwentów”. W klasach mistrzowskich uczestnicy uczyli się gry na skrzypcach, kontrabasie, heligonce oraz tradycyjnego śpiewu. Klasa Absolwentów natomiast oferowała zaawansowane zajęcia, które pozwalały na dalszy rozwój w takich dziedzinach jak budowa instrumentów, improwizacja muzyczna czy nauka pieśni obrzędowych. Dzięki tym zajęciom absolwenci doskonalili swoje umiejętności w grze na instrumentach tradycyjnych oraz pogłębiali swoją wiedzę na temat muzyki ludowej.
Poza nauką muzyczną, absolwenci mieli również możliwość rozwijania swoich kompetencji w innych obszarach. Z myślą o nich organizowane były warsztaty z zakresu komunikacji interpersonalnej, organizacji koncertów oraz zbiórek publicznych. Warsztaty te pozwalały absolwentom zdobyć umiejętności, które były przydatne w szerokim zakresie działań kulturalnych i artystycznych.
Rodzice i Wolontariusze
Górski Uniwersytet Ludowy był także przestrzenią dla dorosłych – rodziców, opiekunów, studentów, muzyków oraz wszystkich osób zainteresowanych muzyką ludową. Po raz pierwszy w tak szerokim i zorganizowanym sposób dorośli zostali zaproszeni do współtworzenia projektu, angażując się w działania związane z tradycją Beskidu Żywieckiego. To właśnie rodzice i wolontariusze stanowili najliczniejszą grupę zaangażowaną w życie Górskiego Uniwersytetu Ludowego.